קשיחות מנטאלית בספורט מוגדרת כיתרון הפסיכולוגי הטבעי או הנלמד, המאפשר לך להתמודד טוב יותר עם האתגרים הרבים הפועלים עליך כספורטאי (כגון תחרויות, אימונים, אורח חיים). באופן מפורש, זוהי היכולת להיות ולהישאר קונסיסטנטי, מפוקס, בטוח, בעל יכולת התאוששות ובשליטה תחת לחץ (Jones et al. 2002).

המושג קשיחות מנטאלית הומצא על ידי ג'ים לוהר. אחד מפסיכולוגי הספורט החשובים בעולם, אשר התעקש בצדק, שזוהי יכולת נלמדת. הוא המציא תוכנית עבודה מוסדרת ומוצלחת מאוד בכדי להגביר קשיחות מנטאלית, המשמשת ספורטאי עלית רבים.

קשיחות מנטאלית

אמונה עצמית

• אמונה שלא ניתנת לערעור ביכולתך להשיג את יעדי התחרות

 

• אמונה שהינך מחזיק באיכויות המבדילות אותך מהמתחרים

מוטיבציה

• תשוקה שלא יודעת שובע ומוטיבציה שהופנמה בך להצליח

 

• יכולת להתאושש מכישלונות ומכשולים תחרותיים ולהמשיך
  קדימה מתוך נחישות להצליח

פוקוס

• יכולת להישאר מפוקס במשימה שלפניך למרות הסחות
  הדעת שבתחרויות

 

• יכולת להדליק ולכבות פוקוס על פי הצורך

 

• יכולת לא להיות מושפע לרעה מביצועי אחרים או מהסחות הדעת העצמיות שלך (דאגה, דיבור עצמי שלילי)

 

קור רוח/התמודדות עם לחץ

• יכולת להשיג מחדש שליטה עצמית לאחר אירועים בלתי צפויים 

 

• לשגשג תחת לחץ תחרותי (לאמץ את הלחץ)

 

• קבלה של הלחץ התחרותי כבלתי נמנע תוך ידיעה שהינך
  מסוגל להתמודד עימו

לסיכום

קשיחות מנטאלית הינו כישור הניתן ללמידה, שבו אנו מאמנים את מוחנו לחשוב באופן בטוח תחת לחץ ולהיות מסוגל להתגבר על רגשות ומחשבות הפוגעות בתפקוד הספורטיבי, כגון תסכול וביקורת עצמית.

כישורי מפתח של ספורטאים בעלי קשיחות מנטאלית גבוהה: