קשיחות מנטאלית

קשיחות מנטאלית בספורט מוגדרת כיתרון הפסיכולוגי הטבעי או הנלמד, המאפשר לך להתמודד טוב יותר עם האתגרים הפועלים עליך כספורטאי (כגון לחץ תחרויותי, עומס אימונים, ההקרבה הנדרשת).  בתמצית, היכולת להיות ולהישאר קונסיסטנטי, מפוקס, בטוח, בעל יכולת התאוששות ובשליטה תחת לחץ (Jones et al. 2002).
בעבודתי עם ספורטאים אני משתמש באסטרטגיות בעלות תמיכה מחקרית בכדי לטפח ולשפר  יכולות אלו. פעמים רבות הדבר מיתרגם לשיפור משמעותי בתפקוד התחרותי.

המושג קשיחות מנטאלית הומצא על ידי ג'ים לוהר, אחד מפסיכולוגי הספורט החשובים בעולם, אשר התעקש שזוהי יכולת נלמדת. הוא המציא תוכנית עבודה יעודית ומוצלחת מאוד בכדי להגביר קשיחות מנטאלית, שעדיין משמשת ספורטאי עלית רבים. מאז מחקרים רבים הראו שעל ידי התערבויות ממוקדות וקצרות טווח יחסית ניתן לשפר באופן משמעותית את רמת הקשיחות המנטאלית

כישורי מפתח של ספורטאים בעלי קשיחות מנטאלית גבוהה:

 

קור רוח/התמודדות עם לחץ

• יכולת להשיג מחדש שליטה עצמית לאחר אירועים בלתי צפויים

 

• קבלה של הלחץ התחרותי כבלתי נמנע תוך ידיעה שהינך
  מסוגל להתמודד עימו, ואף לשגשג תחתיו
לסיכום,
קשיחות מנטאלית הינה סט של כישורים פסיכולוגיים קריטיים להצלחה בספורט תחרותי, הניתנים ללמידה ולאימון. אך קשה מאוד לעשות זאת לבד, ולבטח בגיל צעיר.
בתהליך שיותאם לך ולענף הספורט שלך, תלמד תרכוש כישורים אלו ובעזרתם לממש את הפוטנציאל הספורטיבי שלך.
אמונה עצמית
• אמונה שלא ניתנת לערעור ביכולתך להשיג את יעדי התחרות

 

• לבסס, לדעת להתחבר ולשמר את האמונה שהינך מחזיק באיכויות יחודיות לך המבדילות אותך מהמתחרים
מוטיבציה
• לדעת להתחבר לסוג המוטיבציה הנכון ולשמר אותו

 

• יכולת להתאושש מטעויות וכישלונות בזמן תחרות
  ולשמר את המוטיבציה והריכוז
פוקוס

 

• יכולת להדליק ולכבות פוקוס על פי הצורך למרות הסחות  הדעת שבתחרויות

 

• יכולת לא להיות מושפע לרעה מביצועי אחרים או מהסחות הדעת העצמיות שלך (דאגה, דיבור עצמי שלילי)

כל הזכויות שמורות למצוינות נקודה! פסיכולוגיית ספורט למצוינות ספורטיבית, גבי זקס. 2013.